En alltid lika imponerande överaskande vän visade mig härom dagen hur Marx maktkritik nu också letat sig in i hyper-shoppismens husbibel ELLE. Modemagasinet skriver i årets första nummer om vårens 232 bästa trendköp, hur man får mjuka lockar och om den lilla röda som ersatt den lilla svarta. Till detta kommer reportagen om "Det svinrika, gåtfulla folket" och "Shoppingcelibat", där ELLE-reportern Anna Åhlund blir hög på känslan av att avstå från någonting.
Om det svinrika folket skriver ELLE:
"Ingen kan längre bli presidentkandidat i USA om man inte backas upp av en kampanj stödd av ett betydande antal dollarmiljonärer. Är det därför så konstigt att det i slutändan alltid förs en politik som gynnar de rika?"Och efter att ha beskrivit hur antalet miljardärer i USA hundrafaldigats på 20 år:
"Parallellt med detta finns det 1,2 miljarder människor i världen som lider brist på dricksvatten och lever på mindre än en dollar om dagen. Snedfördelningen av jordens resurser är så vidrig att man undrar om inte Karl Marx, den gamle tysken, hade en del bra idéer trots allt."ELLE fortsätter sitt reportage:
"Att det idag finns så många extremt rika i USA har inte bara förändrat livet för dem själva utan även för alla andra som bor runtomkring. De nya förmögenheterna har också skapat en helt ny arbetsmarknad. Bland det allra första som alla skaffar sig när de blivit obegripligt rika är någon som tar hand om allt hushållsarbete. För vem vill diska, städa, stryka och klippa gräset när man har 50 miljoner på banken? Följaktligen har det återigen uppstått en stor efterfrågan på vad som förr kallades butlers och betjänter men som i Richistan fått namnet hushållsmanagers."... och avslutar med:
"Ekonomen John Kenneth Galbraith har skrivit: "Av alla samhällsklasser är de rikaste de minst uppmärksammade och studerade." Det finns en förklaring till det. Bland de allra rikaste ... är det fortfarande, precis som hos Wallenberg, diskretion som gäller. Att verka men inte synas."Man kan inte hävda annat än att ELLE är trendkänslig. Har ekonomikritik plötsligt gått och blivit hett? Är reportaget ett tecken i tiden?
Läs även andra bloggares åsikter om Marx, Elle, konsumtion, mode, lyx
3 kommentarer:
hoppas går ju. på att det ät en trend, alltså.
Har de stavat fel på framsidan när J-Lo säger att "Marc är min tonårskärlek"? Ska det vara Marx där också?
även Mao fick vara med på framsidan, för det är väl den "lilla röda" som åsyftas...
Skicka en kommentar